Blog posts & pages

View all results (0)
אין כזה דבר זול

לבגדים שלנו יש חיוניות מכרעת- אז למה אנחנו לוקחים אותם כמובן מאליו? אנחנו בקושי עוצרים בשביל להבחין כמה ייחודי זה שאנו לובשים בגדים (היחידים על הפנטה הזו) או לחשוב מאיפה הם הגיעו. 

לפני שפריט נכנס אלייך למלתחה הוא עובר חתיכת מסע. אם הפריט עשוי כותנה ככה הולך הסיפור שלו: תחילה זורעים את הקרקע, קוטפים את התבואה, את עיגולי הכותנה הלבנבנים הופכים לחוט, את החוט אורגים או סורגים וצובעים.  

כעת העניינים העיצוביים: אם לבגד יש טקסטורה או ציור צבוע עליו, זה הזמן בו צובעים את הבד, לאחר מכן חותכים לגזרות, תופרים את החתיכות לכדי בגד, תופרים רוכסן, כיסים, כפתורים, חורים לכפתורים, מכפלות, לולאות לחגורה, תופרים גימורים, מגהצים, אורזים ושמים בחבילה למשלוח. האריזה נשלחת לחנות, שם פותחים את האריזה ותולים את הבגד לתצוגה.. עד שנמכר.

זה הוא התהליך והוא קורה במדינות שונות. כמובן שגם יוצרים לוחות השראה, מייצרים סאמפלים לבחינת העיצוב הנבחר, משווקים, מפרסמים את המוצר וכדומה. בסך הכל 170 אנשים בממוצע אחראים על כך שאת תוכלי ללבוש את הג׳ינס ההורס, חצי מהם אף נגעו בפריט בידיהם.

______________________________________________

אפשר להגיד שאיבדנו כיוון ביחסים בין מחיר ואיכות. אם ראינו בגד זול בחנות בעיר או בקניון יש בתוכנו את האמונה שזה המחיר האמיתי של המוצר. אבל תג מחיר נמוך מתקיים רק אם האדם שגידל את המשאבים (הכוונה לחומר ממנו עשוי הבד, יכול להיות כותנה, פשתן..) מקבל תשלום לפי הערך הנמוך ביותר בשוק או שאותו פריט נוצר במדינות מתפתחות שמשלמות משכורות נמוכות, כאלו שלא מספיקות למחייה ראויה.

מחיר זול אינו מצביע על שוויו האמיתי של הבגד, אלא משקף בצורה גסה שמישהו אחר שילם עליו את המחיר.

אני אגלה לך סוד- בגד שעולה מעט כסף אבל שאת יכולה ללבוש אותו רק פעמים בודדות למעשה הופך ליקר. אם פריט עולה 500 שקלים ולבשת אותו 20 פעמים עלותו תהיה 25 שקלים לכל לבישה ואילו פריט שערכו 200 שקלים נלבש 2 פעמים בלבד מחירו הופך ל- 100 שקלים ללבישה.

______________________________________________

מאיפה מגיע לנו הצורך להמשיך לקנות בגדים חדשים? יש לנו הרבה יותר ממספיק ואנחנו לא הולכים לקניות בגלל שזוג המכנסיים היחידים שלנו נקרעו ובאמת אין לנו מה ללבוש. אז למה כן? בגלל שאנחנו רוצים להשתייך. בגלל שאנחנו משתעממים מהר. בגלל שאנחנו יכולים. בגלל שראינו את הבגד המיוחד באיזו מודעה, או מפני שלעיתים זה נראה כמו פתרון לכל הבעיות שלנו. כי ככה אנחנו מפצים ומעודדים את עצמנו. טיפול בקניות אמור לגרום לנו להרגיש טוב, אבל לא מרגיש שהוא גורם לכך. 

מרגיש שהספיק לנו. מי עוד רוצה לחזור הביתה עם ארבע שקיות מלאות בתיקים, חולצות, מכנסיים וחצאית פאייטים? חצי מהפריטים אפילו לא ילבשו בגלל שהם יותר מדי צמודים, לא יושבים טוב ולא מתאימים עם שום דבר שמתאימים איתו. 

______________________________________________

אופנה איטית היא גישה המתייחסת לאופנה באופן שונה. המונח ״אופנה איטית״ נטבע על ידי קייט פלטשר מהמרכז לאופנה בת-קיימא, היא מנסחת אותו כך: ״אופנה איטית נוגעת בעיצוב, בייצור, בצריכה ובחיים טובים יותר. היא אינה מבוססת זמן אלא מבוססת איכות. אופנה איטית אינה ההפך מאופנה המהירה כי אין פה דואליזם אלא זאת גישה שונה בה מעצבים, קניינים, קמעונאים וצרכנים מודעים על ההשפעות של המוצרים על העובדים, על קהילות ועל ההשלכות על מערכות אקולוגיות.״

כבני אדם כולנו צרכנים אבל יש בידינו את היכולת להחליט מה אנחנו צורכים ובאיזו כמות.

בשנים האחרונות אני עושה מאמצים לצרוך בצורה נבונה ולקבל החלטות ממקום מודע. הנה כמה טיפים בהם תוכלו להשתמש כדי להפוך לצרכנים מודעים:

  • קנו פחות פריטים בכל פעם שאתם עושים קניות
  • קנו לעיתים רחוקות יותר
  • אינכן צריכות להתייחס לטרנדים ומגמות עונתיות. תנו לאתיקה ולאסתטיקה להתאחד. זה יאפשר לברוח מהלחץ של הצריכה המתמדת ולהתמקד בסגנון שבאמת מושך אתכן.

זכרו שהצורה בה אתן מבזבזות את כספכן מוכיחה איזה עולם אתן רוצות שיהיה. אם תמשיכו לקנות ברשתות גדולות ובמחירים נמוכים עד כאב, זה ימשיך את הביקוש ועל כן את ההיצע.

  • עשו שיעורי בית בשביל להימנע ממילים מכובסות. בתי עסק כותבים שהם ברי-קיימא כי זה מושג שתופס תאוצה ויותר לקוחות רוצים לשמוע שהמותג שהם אוהבים חושב על הסביבה, אבל לעיתים קרובות מדי זו לא האמת.
  • חפשו מותגים שקופים שנותנים מידע על חומרי הגלם, תהליכי הייצור, שרשרת המסחר ושקופים במחיר.
  • העדיפו קנייה מעסקים קטנים ומקומיים.
  • קנו באיכות טובה כך שהבגד יחזיק לשנים רבות.
  • העדיפו עיצוב קלאסי וגזרה נצחית על פני טרנדים עונתיים.  

היום, כשזה מגיע לקיימות, או שאתם חלק מהבעיה או שאתם חלק מהפתרון.    

Leave a comment